Updated: 02/04/2014 15:25 | By Agence France-Presse

NHK manager's Nanjing denial no problem: Japan government

A senior NHK manager who denied any massacre at Nanjing during the 1930s did nothing wrong, Japan's government said Tuesday, as another storm brewed over the integrity of the national broadcaster.


NHK manager's Nanjing denial no problem: Japan government

NHK president Katsuto Momii answers questions during a budget committee session of the House of Representatives at the Diet in Tokyo on January 31, 2014 - by Kazuhiro Nogi

Naoki Hyakuta, one of a 12-strong management committee responsible for programming policy and budget-setting at the publicly-funded broadcaster, dismissed as "propaganda" the accounts of the 1937-8 orgy of murder and rape by Japanese troops as they rampaged through China.

The comments, made during a stump speech for a right-wing candidate in Sunday's election for Tokyo governor, come after the newly-appointed head of NHK sparked anger with comments on Japan's wartime system of sex slavery and said the station's output should reflect government policy.

They appear set to fuel fears among some commentators that NHK, one of the world's biggest broadcasters, is falling meekly into line with Prime Minister Shinzo Abe's aggressively nationalist agenda.

"Countries in the world ignored the propaganda produced (by then-Chinese leader Chiang Kai-shek)... that Japan's troops carried out a massacre in Nanjing. Why? There was no such thing," Hyakuta said during a speech on Sunday, according to the Asahi Shimbun.

"During the war there probably were atrocities committed by some members of the military, but that is not limited to the Japanese. There is no reason to teach these things to children in compulsory education," he said.

The "Rape of Nanking" is an exceptionally sensitive issue in Japan's often-fraught relations with China, which says Tokyo has failed to atone for one of the most brutal episodes of its occupation.

China says 300,000 civilians and soldiers died in a spree of killing, rape and destruction in the six weeks after the Japanese military entered the then-capital on December 13, 1937.

Some foreign academics put the number of deaths lower, including China historian Jonathan Spence who estimates that 42,000 soldiers and citizens were killed and 20,000 women raped, many of whom later died.

No mainstream respected historians dispute the massacre.

Chief Cabinet Secretary Yoshihide Suga told reporters Tuesday that Hyakuta, a noted right-wing novelist, was entitled to his opinions.

"I'm aware of the reports, but I've learnt (expressing personal views) doesn't violate the Broadcast Law. The government declines to comment on the issue," he told reporters.

Four of the 12 members of the management committee, including Hyakuta, were appointed by conservative Abe late last year.

The Broadcast Law bans committee members taking a senior role in a political party but does not bar them from becoming regular party members or from making political donations.

However, the code of conduct for the committee says its members "need to be aware of their mission of serving... healthy democracy by ensuring fair and politically neutral broadcasting".

Hyakuta's comments followed a controversy caused when new NHK director general Katsuto Momii said the Japanese Imperial Army's system of wartime sex slavery was commonplace.

He subsequently apologised for the statement, blaming his inexperience in press conferences, but refused to retract his assertion that the broadcaster's editorial output should cleave to the government's line.

Those comments, along with the resignation of a noted academic who had been told to avoid criticising nuclear power until after the Tokyo governor's election, have fuelled fears that NHK's editorial independence had been compromised.

Latest Photo Galleries on xinmsn

NEWS VIDEOS

MORE NEWS VIDEOS

facebook recommendations

LIVE NEWS RADIO STREAMING

  • 938 Live

    938LIVE is Singapore's only English news and talk station which transmits round the clock with an engaging and enticing spread of programmes on current affairs, health, business and lifestyle as well as news every half hour until midnight.

  • Capital 958


    95.8FM城市频道的前身是"第三广播网"。上个世纪30年代末,新加坡就有中文广播,一路走来经过不少政治,社会局势的改变,中文广播在本地一直扮演举足轻重的角色。