Updated: 09/04/2014 18:57 | By Agence France-Presse

China holds eight for media coverage extortion

Chinese police have detained eight people including the editor of a well-known business newspaper's website for blackmailing dozens of listed companies over coverage, state media reported on Thursday.


China holds eight for media coverage extortion

Chinese journalists mob a delegate arriving for the National People's Congress in Beijing, on March 5, 2013 - by Mark Ralston

Those held in the "huge" extortion case include the editor and deputy editor of the 21st Century Business Herald's site and employees of two public relations firms, the official Xinhua news agency said.

The national business newspaper is part of the Nanfang Media Group, which is owned by the Guangdong provincial government, and is well respected among financial professionals.

Website staff colluded with others to demand payments for positive news from listed firms and prominent companies, while publishing "malicious" attacks on those who refused to cooperate, the report said.

The suspects also forced companies to place adverts or sign cooperation agreements for high fees, it said.

The practice of paying media to run -- or not to run -- stories is believed to be widespread in China, and authorities announced a nationwide campaign against media extortion earlier this year.

In July, authorities detained a prominent financial news anchor for state broadcaster China Central Television, Rui Chenggang, for setting up a public relations company to take payments for the type and duration of coverage he could deliver, according to media reports.

In another recent case, an official of online shopping giant Alibaba claimed last month that the IT Times Weekly magazine and its website had published "malicious" reports about the company, trying to coerce it into a business relationship.

The 21st Century Business Herald website -- which has offices in Guangzhou, Shenzhen, Beijing and Shanghai -- confirmed in a statement that "several" employees were taken away by police on Wednesday, but gave no details.

Police-supplied footage, broadcast on state television, showed officers in street clothes marching suspects with their hands behind their backs and capturing one by wrestling him to the ground. 

The two public relations firms involved in the case are Shanghai-based Roya Investment Services and Shenzhen-based Nukirin, which specialise in financial-related issues.

A Roya representative said the company was "assisting" the police investigation. Shanghai police could not be reached for comment.

The 21st Century Business Herald was set up in 2001 as the government sought to make state-run media operate on more commercial terms, especially in less sensitive areas such as business news.

Latest Photo Galleries on xinmsn

NEWS VIDEOS

MORE NEWS VIDEOS

facebook recommendations

LIVE NEWS RADIO STREAMING

  • 938 Live

    938LIVE is Singapore's only English news and talk station which transmits round the clock with an engaging and enticing spread of programmes on current affairs, health, business and lifestyle as well as news every half hour until midnight.

  • Capital 958


    95.8FM城市频道的前身是"第三广播网"。上个世纪30年代末,新加坡就有中文广播,一路走来经过不少政治,社会局势的改变,中文广播在本地一直扮演举足轻重的角色。